Tags

, , ,

Afgelopen week heb ik verschillende keren weer kunnen genieten van Glow [Forum of light & architecture], een festival met lichtkunst dat ik 3 jaar geleden ontdekte, van de vorige 4 edities had ik wel gehoord maar was toen nog totaal niet bezig met fotografie en die kou trok me totaal niet. Je weet tenslotte ook niet wat je mist als je er niet bent geweest.
Afgelopen week heb ik veel berichtjes voorbij zijn komen over een tegenvallende Glow, het was niet vernieuwend, geen WoW effect, diverse mensen hebben er al over geblogd, zo staat dit stukje in een blog op Eindhoven Dichtbij, “Omdat we verwend zijn. We hebben de afgelopen jaren zoveel mooie dingen voorbij zien komen, dat we met zulke torenhoge verwachtingen naar GLOW gaan, dat het alleen nog maar kan tegenvallen. Fout! Je moet GLOW nemen zoals het is en je laten verbazen en verwonderen door wat je voorgeschoteld krijgt. Niet vergelijken met voorgaande jaren.”

Zaterdag was ik er aan het begin van de avond, overal op de route werden zaklampjes uit gedeeld om zo met zijn allen de opening te doen door om 20:12 alle lampjes naar boven te laten schijnen. Tegelijkertijd was er een groot spektakel op het stadhuisplein en zou er een helikopter hebben rond gevlogen om een luchtfoto van het centrum van Eindhoven te maken.
We zijn begonnen bij de Catharina kerk, ieder jaar is dit weer mijn favoriet, indrukwekkend om te zien wat je met projectie en geluid kunt doen. verder naar het Hooghuis, waar allerlei teksten en op worden geprojecteerd en door diverse boxen er omheen worden uitgesproken.
Het Wilhelminaplein met zijn grote schemerlampen, de projectie op de Admirant en de Afrikaanse maskers op het lichtplein.
Later in de week de uitbrekers bij het politie bureau staan bewonderen en naar het Philips parkeerterrein waar een lichtshow was, volgens de site met rook maar het was verneveld water dat via een buizensysteem vanaf boven kwam.  Het was er te druk en dat water op mijn camera had ik het niet echt op. Zoveel mooie foto’s van dit project gezien, maar mij is het niet echt gelukt. Volgens zoonlief moest je laat op de avond komen, dan was het rustig. Hij had er n.l. namens de waterscouts als bewaking bij gestaan.
Gisteren dan een avondje alleen op pad met de camera, als ik puur voor het foto’s maken ga wil ik vrij zijn om te gaan en staan waar ik wil, maar ja, als je in een kudde over het Stratumseind loopt, ben je niet zo vrij om die kant in te gaan die je wilt. Zo dus in de kudde het schouwspel op het Dela gebouw gezien, erg indrukwekkend. Met zijn allen terug om door een klein poortje Karel Vermeerenplantsoen te mogen lopen waar dit jaar het kids project was, een tuin vol bloemen.
Via  het gebouw van de Lage Landen over de Vestdijk naar het pratend huis, geweldig die mond die daar aan het praten en het verhaal wat de mond vertelde. Over zijn leven als muur, wat hij allemaal mee maakt, alle bussen die voorbij komen, erg goed over nagedacht. Richting te bijenkorf waar een glow kunstwerk is, dat ik niet snap en niet mooi vind, naar het lichttorentje waar het project Faces is. Veel Eindhovenaren is gevraagd om op de foto te komen, en al deze gezichten worden geprojecteerd op een op geblazen gezicht.

Ik heb 3 x genoten, ondanks dat er dan geen WoW effect zou zijn.
Wat ik wel jammer vind van dit jaar was dat de projecten niet zo fotogeniek waren. Op de ene plaats de nattigheid van de nevel, bomen en stoplichten en ander straatmeubilair dat lelijk staat op de foto, het Catharinaplein dat ze met de beste bedoelingen van de wereld hebben gepimpt met bomen waardoor je geen vrij uitzicht meer hebt op de kerk.