Tags

, , , , , , , ,

Piscine ChachoirVandaag met de kids naar een verlaten zwembad & badhuis geweest. We hadden al op het forum gelezen dat je niet via de voorkant naar binnen moest gaan ook al zou de deur ws. open staan, dit omdat er een 360° camera recht tegenover de ingang zou hangen. Aan de achterkant zou een raampje open zijn waar je door heen kon klimmen. Nou wij kijken, en inderdaad stond er een raampje open maar wel op zo’n 3 meter hoogte, dat ging hem dus niet worden. Rammelen aan alle deuren, chagrijnig rammelde dochterlief nogmaals aan een deur en ja die ging open. Wat een kick om binnen te zijn en alle mooie details te zien die we op het forum ook al hadden gezien. Het is wel duidelijk dat het gebouw hard achteruit gaat, en er wordt veel gesjouwd met de spullen. Zo ligt de kano die tijden lang in het zwembad heeft gelegen nu in de hal.

Gebouwd in de neorenaissance stijl, ontworpen door August van Haesendonck.
Het zwembad is gebouwd in de oorlog van 1914-1918
Aan de achterkant zien we iets wat typerend was voor deze tijd: er zijn 2 ingangen, een voor vrouwen en een voor mannen.
In het begin van de 20e eeuw werd het tijd dat reinheid een norm werd.
Maar de gewone man was vaak zo arm dat die zich niet zoveel zeep kon kopen, laat staan een geurwatertje.
De vaste waterleiding kwam pas rond 1927, voor die tijd waste men zijn handen en gezicht gewoon aan de pomp en de rest werd even snel gedaan.
Bovendien hamerde de kerk erop dat ‘in je blootje staan de onkuisheid diende’, waardoor de arbeiders ook niet vooraan in de rij stonden.
Om ziektes als cholera tegen te gaan begon de stad een reinheidscampagne.
Voor een paar centen kon men hier een stortbad nemen.
Wel niet zo luxe als de rijke mensen: de arbeider moest de achteringang nemen en moest genoegen nemen met onverwarmde faciliteiten.
Aan de kopse kant van het bad staat nog steeds het bronzen beeld, een werk van Willem Geerts uit 1919. Het stelt voor een redder en een zwemmer in nood.
Ook nog goed bewaard zijn de mooie tegels, een leuk detail zijn de spuwbakjes, oftewel crachoirs voor de frans sprekende zwemmers..

We went to this abandoned swimming pool and bath house.
Build in the neo-renaissance style by August van Haesendonck (1863 – 1935)
The pool was build during the war of 1914-1918 to prevent that the workers would have to work for the Germans.
At the backside we still can see something what was very typicall for that time: one entrance for the man and another one for the woman.
In the early 20th century it became time that cleanness became a standard.
But the normal people mostly were soo poor that they couldn’t afford many soap or a nice eau-de-cologne.
The connection the the main watersystem only happened around 1927, before that most people washed their hands and face at the pump, and the rest of the body was done quickly. Upon that the church told people that showing yourselve naked would be serving the immoralty, so they thought twice to visit the bathhouse.
To avoid diceases as cholera the city started a cleanness-campagne.
For a few cents it was possible to get a shower.
Not that luxury as the wealthy people: they had to use the backentrance and has to be satisfied with the unheated facilities.
At the headside of the pool still stands the bronze statue of the rescuer with the drowned swimmer, made by Willem Geerts in 1919.
Also well kept are the beautiful tiles, a nice detail are the spittoons, for the dutch talking people in dutch, and in french language for the french talking swimmers.