Tags

, , , , , , , , , , ,

Half stokDe eerste keer dat ik een bezoek bracht aan Margraten was ik nog een klein meisje, samen met mijn ouders. Jaren later heb ik mijn kinderen er mee naar toe genomen en vandaag op 4 mei, dodenherdenking ben ik er met mijn kleindochter geweest. Bijzonder om dit kleine meidje te vertellen over vrijheid.
Er was ook een scoutinggroep met bevers en esta’s de leiding vertelde de kinderen een heel verhaal, ze moesten ook de 2 minuten stilte oefenen en mijn kleindochter luisterde ademloos mee. Zelf vond ik de beverleidster het mooi uitleggen aan de kleintjes.
” Je bent hier niet bij een monument maar je bent zelf onderdeel van dit monument omdat wij in vrijheid mogen leven.”

=======================================
[http://www.margratenmemorialcenter.org]
Margraten Memorial Center
8301 jonge mensen uit de Verenigde Staten vonden een laatste rustplaats op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten. De aanleiding voor de ontwikkeling van het Margraten Memorial Center is de aanwezigheid van de Amerikaanse begraafplaats in Margraten, waar jaarlijks honderden duizenden mannen, vrouwen en kinderen uit Nederland en het omringende buitenland naartoe komen. Het verhaal van onze bevrijders dient te worden doorgegeven aan volgende generaties.

Margraten Memorial Center
8,301 young Americans have found their final resting place in the American cemetery in Margraten. The Margraten Memorial Center is being developed, as this American cemetery in Margraten attracts hundreds of thousands of men, women and children from the Netherlands and its surrounding countries each year