Tags

, , , , , , ,

montzenOnze 2e locatie was een verlaten station, we hadden geen precies adres maar we bedachten dat als we de spoorlijn zouden volgen we hem wel tegen moesten komen. Eerst links bij het dorp, op een akelig smal weggetje zagen we wel iets van een stationsgebouw maar dat was duidelijk bewoond. Daar de weg gevraagd en na een paar rondjes extra over de rotonde en wat kleine straatjes het nogmaals gevraagd, dit keer aan een Frans sprekende dame. Een diepe zucht vanaf de achterbank, “doe nou niet zo moeilijk oma, tik gewoon het adres in die tomtom dan zijn we er zo!”
Uiteindelijk dus toch gevonden, de treinstellen en wagons die we op foto’s voorbij hebben zien komen waren er niet meer. Echt verlaten, ooit gebruikt door zwervers gezien de matrassen die we zagen en heel veel rotzooi. Maar als je goed kijkt zie je op iedere lokatie wel leuke details en de lol van een locatie vinden is ook de moeite waard.

De Duitsers lieten dit station bouwen door Russische gevangenen van 1915 tot 1918 aan de nieuwe door de Duitsers geconstrueerde lijn van Aken naar Tongeren. In 1919 werd het rangeerterrein al uitgebreid voor de aanvoer van Duits materiaal voor het repareren van de oorlogsschade. In de jaren ’30 kwam het terrein in bloei vanwege transport van het oosten naar de Belgische zeehavens. In 1944 werd het terrein vernietigd bij een bombardement, na de oorlog werd het emplacement weer opgebouwd. In 1957 werden de stations gesloten voor passagiersverkeer.

 

The Germans started building this station by Russian prisoners from 1915 to 1918 to the new constructed by the Germans line from Aachen to Tongeren. In 1919 the yard was expanded for the landing of German material for repairing war damage. In the 30s the field came into fruition due to transport from the east to the Belgian seaports. In 1944 the site was destroyed by a bomb, after the war, the yard was rebuilt. In 1957 the stations were closed to passenger traffic.